Swieti Kona !! deel 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tejo en Wilma - WaarBenJij.nu Swieti Kona !! deel 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tejo en Wilma - WaarBenJij.nu

Swieti Kona !! deel 4

Door: Tejo & Wilma

Blijf op de hoogte en volg Tejo en Wilma

17 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Even in een kort berichtje voordat wij naar de Raleighvallen gaan.

Afgelopen twee dagen naar Matapica gegaan.
De tocht was helemaal geweldig. In kleine korjaal bootjes via de langunes, meertjes (beschermd gebied) naar de kust gevaren.
Daar in lodges wachten, wachten en nog eens wachten tot het eindelijk flink donker werd.
Met een gids gaan spotten naar schildpadden. In deze periode komt de Green Turtle haar eieren leggen.
250 kilo zwaar, 60 cm hoog legt zo'n 120 eieren aan het strand.
Dit doet ze zo'n 4 a 5 keer om de 14 dagen.
Maar je moet wel erg veel geluk hebben om dit te mogen aanschouwen.
EN WIJ HADDEN DIT GELUK!!!!

Geweldig, alles kunnen zien, het graven van een diep gat, werpen van haar eieren, gekreun en dat er tranen uit haar en ook onze ogen liepen.
Super facinerend, zo mooi!!!
Wat moest ze hard werken, je zou haar bijna willen helpen om haar nest weer dicht te maken.
Een geweldige ervaring. We konden het via een rode lamp van de gids heel goed volgen.
We moesten muisstil zijn, mochten alleen maar ademhalen, maar dat vergaten we bijna.

Daar in lodges erg goed geslapen op onze turtel expeditie.
De volgende ochtend haar nest nog bezocht en een flinke strandwandeling gemaakt langs de Atlantische Oceaan.
In de middag terug naar Paramaribo om morgen onze laatste avontuur, de Raleighvallen, te beginnen.
Daar verblijven we 5 dagen in lodges, van God en iedereen verlaten.
We laten ons verassen.

Suriname is kleurrijk, multicultureel, gezellig en o'zo moooooiiiiii!!!!!!!!!!

Garoetekus tu bakra's

NO SPAN!!!!!!!!!

• 17 Februari 2010 - 21:08

Christus:

kwilde gwoon als 1e reageren :)

MUCHOS PLEZIEROS!!!

• 18 Februari 2010 - 00:06

Heleen:

Ben ik gewoon de tweede die reageert. Stikjaloers ben ik natuurlijk (haha) maar geniet nu van deze reisverslagen. Veel plezier jullie! Liefs van Heleen uit Sint Tunnis

• 18 Februari 2010 - 08:28

Tiny:

Jullie in de warme zon in schitterende natuur. Ik in de winterzon in prachtige natuurgebieden (het blijft wel behelpen in NL). Gisteren, denk ik, voor het laatst kunnen schaatsen. De dooi zet nu echt door. Tot ziens! Enne...Fernandez is ook lekker hoor.

• 18 Februari 2010 - 08:40

Noor:

Nou jullie maken wat mee zeg. Ik begrijp uit de verhalen dat jullie het erg naar de zin hebben. Wat een berg ervaringen neem je straks weer mee terug naar dit grijze kikkerland. Geniet nog maar lekker van de kleuren, warmte en het relaxte leven daar.
    Groet en nog een goede reis. Noor

• 18 Februari 2010 - 09:37

Gemma:

heerlijk om jullie verhalen te lezen, krijg zin in de zon, hoorde net op de radio dat het vandaag dooit, maar....er komt opnieuw sneeuw aan (JIPPIE, nou niet heus snappie)
    Heerlijke carnaval gehad, goed gefeest en wilma je krijgt de lieve groetjes van Toon, en jij weet dan welke zei hij.
    Geniet er nog van en tot mails, Liefs Gemma

• 19 Februari 2010 - 09:19

H&M & Doesjes:

jullie nu weer in de jungle. wij in het natte loon. zijn toch wel jaloers. al hebben wij ook een geweldig lang weekend achter de rug in Drenthe. Carnaval is dus helemaal aan ons voorbij gegaan.niks mee geleden dus. geen katers en de portemonee nog enigzins gevuld.we zijn er al bijna uit wat onze volgende reis gaat worden na al deze geweldige verhalen. nog veel plezier de laatste dagen. geniet er nog van. zeker van het weer want wat zullen jullie het koud hebben als jullie weer in dit koude winters landje komen.
    xxx van ons dikke knuf van de meiden

• 21 Februari 2010 - 11:23

Sandra:

Wat mooi, mama schildpad! Wanneer komen de kleintjes? Jullie krijgen voldoende vitamine D (zon), P (plezier),L (lol) en G (genot) binnen om hier het mini-restantje van de winter door te komen !!! Nog veel vitamine absorptie!!!
    Liefs,

• 21 Februari 2010 - 11:57

Marianne:

Ha, Tejo en Wilma, eindelijk een berichtje van mij.
    De afgelopen weken waren hectisch en dan schieten de leuke dingetjes er wel eens bij in en
    als ik jullie verhalen dan lees, dan denk ik, "waar maken wij ons druk om".
    Er bestaat nog zoveel moois buiten het normale leventje, allemaal geweldige ervaringen. Het verhaal over de schilpadden kun je natuurlijk alleen maar van dromen dat je dit meemaakt. In Costa Rica is het niet gelukt, nu wel. Jammer natuurlijk dat je hier geen foto's van hebt kunnen maken. Die zijn er natuurlijk weer in overvloed, ik zie het helemaal voor me. Samen al spottend, het ene kieje naar het andere. Ben heel benieuwd,goed dat je bij bent met je albums.(ha, ha). Is Suriname net zo kleurrijk als India? Heb trouwens het boek de stad...... uit. Ik kon het sfeertje weer ruiken, heel ontroerend. Maar... geniet nog vooral van de laatste daagjes. Heel veel liefs van mij en de speetjes. Tot heeeel gauw.