Swieti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tejo en Wilma - WaarBenJij.nu Swieti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tejo en Wilma - WaarBenJij.nu

Swieti

Door: Tejo & Wilma

Blijf op de hoogte en volg Tejo en Wilma

15 Februari 2010 | Suriname, Paramaribo

Dumi bunu je

Dag 8 zijn we naar vliegveld Zorg en Hoop gebracht om in een cesna vliegtuigje, 6 persoon naar Drietabbetje te vliegen.
De residentie van het grootopperhoofd der Arcaners.
Vlucht duurde 1 uur. Super Spannend!!!!
Boven Paramaribo, de omliggende dorpjes, het stuwmeer, (zo groot als de provincie Utrecht) met tig eilandjes en toen boven het ondoordringbare jungle.
Geland op Drietabbetjes, het grootste op een na grootste Aucaanse dorp.
Onze rugzakken overgeladen in de korjaal, een grote uitgehollen boomstam.
Kennis gemaakt met de cultuur van de Marrons.
Gezwommen aan de oevers van de Tapanahony rivier.
We hadden een bootsman, assitent bootsman, een kokintot onze beschikking.
4 nachten hebben we overnacht in eenvoudige hutten in een hangmat met klamboe.

Volgende dag naar de fascinerde Granholo watervallen.
Bij Tjon Tjon, een wandeling van 4 uur gemaakt richting de voet van het Lelygeberte.
We werden beloond, we konden afkoelen onder de waterval.
S'avonds kampvuur (en het was al zo warm) ons tegoed gedaan een de rum en Parbo en veel reisverhalen.
We hebben het getroffen. De groep bestaat uit 6 + Donovan, een lange rooie boscriool.

Slapen in een hangmat (muskietennet een must) met een briesjes en links en rechts gesnurk, dat beleefd je niet dagelijks!!!

Elke ochtend ontbijt, warme lunch en diner in de buitenlucht verdien je door alle inspiraties, belevenissen aan verschillende volkeren en stammen, wandelingen, bezoeken aan goudzoekers, medicijnmannen, kostgrondjesen spotten van apen, kikkers, vlinders.

In de korjaal is het goed vertoeven.
Wel moesten we er voor waken dat de zon je vel niet raakte want je verbrand en je merkt het pas wanneer je uit de boot stapt. WIJ OOK!!!!

Met onze gezondheid gaat het goed. Nog steeds geen losse buik!!!
En we eten op de meest vreemde plekken, proeven bij de bevolking thuishun vreemde lekkernijen.

Vandaag vrije dag in Paramaribo.
Morgen 2 dagen naar Matapari, waar we de green turtle gaan bezoeken.
Het is de tijd dat ze op het strand hun eieren komen leggen.
We hopen dat we getuigen mogen zijn van dit bijzonder fenomeen.
Na die 2 dagen gaan we weer een 5 daagse jungle tocht maken, naar de Reileigh watervallen. Aan de westkant van Suriname
We zijn dan weer onbereikbaar van internet en GSM.

MO SYI

Lief jullie smsjes en reacties.

Grantangi. XXXXX

• 15 Februari 2010 - 22:44

Heleen:

Ha lieve mensen, klinkt weer geweldig dit reisverslagje. Wat heerlijk dat het jullie zo bevalt en jullie weer nieuwe ervaringen op kunnen doen. Breng je een eitje mee voor 't ontbijt? (haha)
    Lieve groeten uit een witgesneeuwd en barstend vrieskoude Sint Tunnis

• 16 Februari 2010 - 09:53

Henk Reijs:

Hallo Tejo en Wilma,

Wat een helder reisverslag.Duidelijk en nodigt uit om er zelf een kijkje te gaan nemen.
    Ben heel benieuwd naar jullie beleving bij terugkomst.
    Plak er nog maar een maandje achteraan.Het weer is hier klo....
    Volgende week ben ik wellicht weer in Spanje en ga verder met camperen.Wil enkele maanden reizen om via Portugal en de westkust van Frankrijk weer ergens in mei in Nederland terug te komen.
    Denk dat ik ook maar een reisverslag ga maken.....
    Veel plezier jullie samen ! Enne...ik lees jullie
    Groet Henk

• 16 Februari 2010 - 09:59

Cleo:

Wow wat een avontuur. Hier alles as usual. En inderdaad de winter houdt maar niet op. Weer is alles wit en het is zooooo koud Wilma. H&M weekendje weg. Wij (Kasper & me) zorgen voor de kippetjes. Lekker genieten verder. XCleo

• 16 Februari 2010 - 15:14

Sandra:

Het lijkt me geweldig om te zien hoe de mensen daar leven. Wat een leuk programma, veel afwisseling, drank, medicijnmannen, snurkende mannen (hi hi) water, vuur, lucht en aarde. Weten jullie wel iedere keer wat jullie eten? Heel veel fun in de jungle!! En.... hangmatje omkiepen voordat jullie gaan slapen.
    Liefs,