Namaste - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tejo en Wilma - WaarBenJij.nu Namaste - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tejo en Wilma - WaarBenJij.nu

Namaste

Door: Marianne en Wilma

Blijf op de hoogte en volg Tejo en Wilma

27 September 2011 | Nederland, Amsterdam

Namaste

Op dit moment verblijven we in Kathmandu, dus we moeten even graven in ons geheugen, wat we ook alweer mee hebben gemaakt de laatste week.
Naar Gyantse, een route met passen vanwel 5000m hoog over de hoogvlakte van Tibet met gigantische panorama's over het Yamdrok meer, een van de heilige meren van Tibet.
Op de Kambra-pas hingen wel duizenden gebedsvlaggetjes.
De enige overgebleven stoepa, Newari-Chorten bezocht.
Wandeling gemaakt door de oude wijk van Gyantse waar we ons een eeuw terug waande in de tijd.
Daarna door naar Shigatse, waar we weer geweldige kloosters hebben bezocht. Met name het Tashilhunpo klooster wat door de eerste dalai Lama in 1447 werd gesticht, was indrukwekkend. Een 26 meter hoge boedda met 300 kilo goud en edelstenen gezien.
De Kora gelopen, (pelgrimstocht). Hoezo? kortademig, met al die rode bloedlichaampjes die zich hebben vermenigvuldigd! Het gaat ons steeds beter af!!

Donderdag 22 september op weg naar de Mount Everest, over de hoogste pas, 5248m., waar wij onze sjaals bij de massa gebedsvlaggetjes hebben opgehangen.

Letterlijk en figuurlijk waren we in hogere sferen.
Een gevoel van: KIJK ONS HIER NOU!!!

In Sakya een kora gelopen die de hoogte bereikte van de Mount Blanc. We kwamen uit bij een nonnenklooster.
Jawel, heel even overwogen of dit wel iets voor ons was. Maar gezien de hoogte en ons koude biertje na afloop, wat wel erg lekker was, hebben we maar van het kloosterleven afgezien.

De tocht naar Base Camp was lang, hobbelen over een onverharde weg, 94 km. Hierover 6 uur gedaan, inclusief lekke band van de bus.
Was afzien, maar we werden in Base Camp beloond met een tent waar de kachel heerlijk brandde. Want het was koud, guur en hoog. Heel hoog!!!!
Volgende ochtend gingen we nog wat hoger om aan de voet te staan van de Mount Everest. In volle glorie hebben we haar niet gezien, maar af en toe verschoven de wolken zodat we een stukje van de magische top konden zien. Hoezo koud, rillingen krijg je er toch van.
Dezelfde weg terug, Poeh, poeh!! richting grens naar Nepal.
Een overnachting gehad in Nyalam, wat niet de bedoeling was maar vanwege een land-slide konden we onze bestemming niet bereiken.
Nyalam, vertaald in engels betekend; " Gateway to hell"!!!
Wij dachten er anders over.

De route naar Nepal was fascinerend, o zo mooi.
De kale hoogvlaktes veranderden in groene, vruchtbare valleien met honderden watervallen. Adembenemend!

De ervaringen die we hebben opgedaan bij de grensovergang Tibet, Nepal besparen we jullie.
JE WILT HET NIET WETEN!!!

Hierna naar Last Resort' ooit van relaxen gehoord? Nou dat kun je hier.
Jammer dat het weer niet helemaal meewerkte, we hadden willen raften, maar dat ging niet door vanwege de kolkende rivier.
Een uitgebreidde Ayurvedische massage was een goed alternatief.
Nog even overwogen te gaan bungy jumpen, maar hier maar van afgezien.
Zouden onze rode bloedlichaampjes ook onze hersenen bewerken?
Lekker uitgerust kunnen we nu Kathmandu aan.
Wat een hectische, drukke, warme stinkstad. Maar we zitten nu op een dakterras met uitzicht op Durbar Square.
Nog 2 dagen genieten van de Nepalezen, de tempels, de stoepa's, de lokale gerechten en van ons verblijf in een voormalig Paleis van de Maharadja.
Gisteravond een weerzien met Angelique, van onze vorige reis India/Nepal, waarmee we zijn gaan eten. Erg gezellig.

Vrijdag is het zover, onze terugreis gaat via Dheli, Frankfurt naar Amsterdam.
TOT DAN!!!

Liefs, groet uit Nepal........

• 28 September 2011 - 13:42

Michiel:

Met al die rode bloedlichaampjes ga je hier volgende week als een wervelwind tekeer.

• 28 September 2011 - 15:09

Hans & Marion :

gelukkig hebben jullie Angelique gevonden.maar ik had ook al van Olaf begrepen dat alles goed was. maar wat een verhalen weer. stik jaloers. alleen niet op de temp. hier is het gewoon heerlijk nazomer weer met temp van 25 gr.dus de winterkleren kan je nog ff in het koffer laten zitten.met die meiden is ook alles perfect. zometeen komt da ander doesje met Helmie & Trudie wandelen en daarna heerlijk eten.Helmie heeft gekookt. altijd lekker. we kijken uit naar zaterdag.
    dikke XXX van ons allen

• 28 September 2011 - 16:42

Rene:

Zo te lezen weer een perfecte reis,
    Geniet nog de laatste dagen en tot volgende week in ( flauw he) Maashegge. Gr. Edith en René

• 28 September 2011 - 17:15

Mary:

Wat ben ik benieuwd naar de foto's.
    en anecdotes.
    Goeie reis!

• 29 September 2011 - 11:31

Mam:

Wat hebben jullie straks veel te vertellen wel fijn te horen dat het goed gaat met jullie maar als er iemand blij is dat het er bijna op zit ben ik het wel.Maar geniet nog een paar dagen en dan wens ik jullie een goede reis terug en dan tot zaterdag.
    Hier verder alles goed met heel mooi weer.
    Liefs Mam xxxxxx

• 29 September 2011 - 17:52

August:

Lekker genieten maar weer veilig thuiskomen hoor ! Doei doei xx

• 30 September 2011 - 08:51

Lianne:

geweldig wat jullie beleven. misschien ben ik de eerste maar, voornu WELKOM THUIS.

• 30 September 2011 - 08:57

Marc Smits:

Hoi Wilma,Marianne

Wij zijn nu in shigatse Morgen vertrekken wij richting Everest.Het word zwaar op onse fiets maar wel mooi als ik jullie verhaal zo lees. wij hebben nog 12 dagen te gaan voor we in Khatmandu zijn.Een goede terug reis voor jullie.

groet Marc

• 16 Oktober 2011 - 15:20

Karin:

Wat een indrukwekkende verhalen en prachtige foto's. Moet wel weer fff afkicken nu zeker???