Tashidelek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tejo en Wilma - WaarBenJij.nu Tashidelek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tejo en Wilma - WaarBenJij.nu

Tashidelek

Door: Marianne en Wilma

Blijf op de hoogte en volg Tejo en Wilma

18 September 2011 | Nederland, Amsterdam

Tashidelek,

Waar we eindigen beginnen we nu.
Het hoogtepunt het Terracotta leger in Xi'an, ook wel het 8ste wereldwonder genoemd.
Eerst een bezoek aan de fabriek, waar we uitleg kregen over hoe dit leger in de 6de eeuw werd vervaardigd.
Een informatieve film over het ontstaan van het leger. Nuttige informatie om te begrijpen hoe het allemaal tot stand is gekomen.
7000 soldaten in terracotta (klei) uitgegraven kwam ons voor ogen. Zeer indrukwekkend. Nog indrukwekkender was de ontmoeting met de farmer die het leger ontdekt had in 1976.
In Xi'an nog de bell- en drumtower bezocht.

Woensdag 14 september om 4.00 wake-up call. (noemen ze vakantie, o nee we zijn op reis!!!).
Deze dag een vlucht van 1 uur naar Xining, om vervolgens in de hemeltrein te stappen naar LHASA.
Een reis van 24 uur met 6 personen in 1 coupe, waar we op hoogte van boven de 4000m zuurstof in de coupe toegediend kregen.
De uitzichten die we hebben gezien kunnen we niet onder woorden brengen. Dit moet je zien, voelen en ervaren.
Uren turen!!!
Aankomst in Lhasa om stipt 15.00 op donderdag 15 september.
Jawel, het DAK VAN DE WERELD

Hoogtepunten in Lhasa;
Potala Paleis, winterpaleis van de Dalai Lama's.
De kloosters; Drepung, Sera en Ganden.
Samen met veel Tibetaanse pelgrims de kora gelopen rondom de Jokhang tempel.

Van een heerlijke massage genoten door blinde en slechtziende meisjes.

In een heel klein tempeltje hebben we kaarsjes van yakboter laten branden voor Marieke en onze overleden (schoon) ouders.

Het weer in China was wisselvallig, maar sinds ons verblijf in Tibet alleen maar ZON.

V.w.b. de hoogte valt het ons niet tegen op wat hoofdpijn (Wilma) na.
Ons tempo ligt soms wat te hoog en dat moeten we regelmatig bijstellen.
We hijgen wat af!!!
Vooral wanneer we de 3de verdieping (onze kamer) hebben bereikt. POEH POEH, HE, HE.
Maar onze rode bloedlichaampjes vermenigvuldigen zich snel, zodat wanneer wij terug zijn in Nederland een conditie hebben van een jonge yak.

Morgen verlaten we Lhasa en gaan we richting de top, Mount Everest, (met een fles zuurstof.
In ons volgende verslag berichten wij jullie of we de top bereikt hebben.

Liefs, garoetekxs van ons.

• 18 September 2011 - 13:20

Henry En Mary:

Wat super, het lijkt ons geweldig.
    Genieten.

• 18 September 2011 - 14:08

Mies:

Te gek, nu al in Lhasa. Ik zie het voor me. Ook ik ging naar de blinden massage en natuurlijk alle bekende punten. Vervolgen jullie de reis nu per 4wheel? Mijn route was na Lhasa: Samye, Gyanze, Xigaze, Sakya Rongbok(Mount Everest), Nyalam, Kathmandu.
    De tocht van Nyalam naar Kathmandu spande voor mij de kroon.De afdaling uit het ruige hooggebergte naar de weelderigge lager gelegen bergen van Nepal. Zeer spectaculair. Prachtige watervallen, een en al groen. Tot het begon te regenen maakte ik de tocht vanaf de grens gezeten op het dak van de bus van het openbaar vervoer. Geweldig wat een uitzicht en ervaring. Doen als dat kan! Ben heel benieuwd naar het vervolg van jullie verslag.
    Groetjes en ik reis in gedachten wat met jullie mee,
    Mies

• 18 September 2011 - 14:30

Hans & Marion:

he lady's. het klinkt weer geweldig. zo te horen moet dit ook weer op ons verlanglijstje komen te staan.hier alles goed. ook lekker zonnetje vandaag en met de meiden gaat het ook super. Jhaysa is al helemaal aan haar nieuwe kapsel gewend. wij ook (hihi).o jee wat maak ik je nieuwschierig. nou wij ook naar jullie foto's. bevalt de nieuwe camara? hopelijk hebben jullie mooie kiekjes gemaakt en veul film.
    tot gauw maar weer en enjoy en op naar de top.
    xxx H&M Jhaysa & Shiva.

• 18 September 2011 - 14:35

Christus:

GOED BEZIG!

geen lang verhaal maar: GENIET

embrace life, is een mooi gezegde

ik blijf jullie volgen

gegroet en welterusten

• 18 September 2011 - 19:18

Sandra:

Hallo meiden, wat een belevenis, dat wil ik ook nog wel eens voelen, zien en ervaren! Waauw!!!!! Geniet ervan en ik blijf jullie volgen, veel liefs, Sandra

• 19 September 2011 - 05:53

Raymond:

Klinkt allemaal fantastisch! Fijn dat het hoogteverschil zo weinig problemen geeft! Spirituele invloeden al merkbaar? Zo'n reis is beter dan botox hoor ik al wel, jong eyaks ipv jonge honden.
    Ben benieuwd naar jullie Everestverhaal. Gaan jullie gelijk een beetje de berg opruimen? Schijnt nogal een puinhoop te zijn n.l.Nog heel veel plezier en veel groeten.

• 19 September 2011 - 07:15

Raymond:

He, hoor net van Fred over de aardbeving! Allse goed?

• 19 September 2011 - 10:22

Paul:

WAUW!

• 25 September 2011 - 12:49

Annemarie:

Wat zal het leger mooi geweest zijn, helemaal omdat het van terracotta was. Dat zijn de beste legers. Zelf net terug van spanje, jongens 30 graden en heerlijk, terrasje, wijntje en Dali. Wat wilde ik nog meer? Het was op voor we er erg in hadden. Zucht! Voor de arme (koude) zielen in NL maar wat schon weer mee naar huis genomen en de komende dagen is het om en nabij de 20 graden.
    Ik lees dat jullie het erg naar de zin hebben: ga zo door en enjoy! Over een week heb ik weer wat ZEN nodig, kunnen jullie dat dan spiritueel doormailen. Liefs