Barbaro! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tejo en Wilma - WaarBenJij.nu Barbaro! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Tejo en Wilma - WaarBenJij.nu

Barbaro!

Door: W'eetjes uut Cuba

Blijf op de hoogte en volg Tejo en Wilma

21 Oktober 2007 | Cuba, Havana

Weliswaar zijn we thuis maar wil ik toch ons reisverhaaltje afmaken.
Zoals gezegd gingen we naar een eilandje. Het koraaleiland Cayo Levisa. Dit bounty eiland van ruisende kokospalmen bereikten we via een mangrovebos. Op dit strand geen massa tourisme maar een "hotel" met huisjes op nog geen 15 meter van het strand.
S'middags met een boot gaan snorkelen voor de noordkust van deze cayo in de blauw, groene zee. Zo'n 3kwartier gedobberd boven de koraalriffen met vele soorten vis, koraal, planten en iets een kleuren.
De rest van de dag ons vermaakt aan het strand met zonnen (in de schaduw) zwemmen, lezen en aan het eind van de middag een geweldige massage gehad.
Sávonds aan het strand op terras onze Cuba libres gedronken en daarop heerlijk geslapen met de golven op de achtergrond.
S'morgens een flinke strandwandeling gemaakt voordat we gingen ontbijten.
De hele groep was het met elkaar eens hier moesten we langer kunnen blijven.
Maar helaas de boot vertrok om 14.00 en we laten de zeelucht achter ons om de vieze verontreindigende lucht van Havana in te gaan ademen.
Zoals een eiland zijn charme heeft zo heeft ook Havana die.
Havana hoofdstad van Cuba, de onmiskenbare sfeer van vergane glorie.
Je kunt je hier onderdompelen in een rijke mengeling van oude straatjes vol antieke Amerikaanse auto's, cafe's en restaurants, koloniale paleizen, kloosters en kathedralen, musea, sigarenfabrieken en terrasjes met sigarenrokende Cubanen en natuurlijk de muziek.
Voor 3 nachten hadden wij een hotel vlakbij het centrum aan de Malecon.
De Malecon is een 7 km promenade, waar de bewoners van Havana in de avonduren op en neer flaneren. Geweldig om dit te aanschouwen. Behalve later op de avond dan spelen zich hier dingen af die het daglicht niet kunnen verdragen....
In Havana veel gezien, zoals;
Plaza de la revolutie, het machtscentrum ten tijde van de revolutie. Alles is bombastisch aan dit plein waar moeiteloos 1.5 miljoen mensen een plaats vinden.
Che zijn gelaat op de muur van ministerie van binnenlandse zaken met zijn lijfspreuk "Hasta la victoria siempre".
Capitolio; copi van die uit de VS.
Ambos Mundos hotel, en cafe waar Hemmingway logeerde en zijn koffie dronk.
Plaza's, parken, koloniale villa's, theaters, Katedralen, Kerken, marktjes, terrassen met uiteraard de muziek.
Te veel om op te noemen. Daarom is het de moeite om onze foto's straks te komen bekijken.

Onze terug vlucht via Parijs verliep vlot. Vlotter dan de trein naar Brabant, met vertragingen en bovenleidingen die stuk waren.

De reis door communistisch Cuba was er een met tegenstrijdigheden, maar zeer de moeite waard.

Garoetekus
Hasta Lueggo

• 22 Oktober 2007 - 09:48

Lisa En Christus:

fijn da je weer in het koude landje bent :P ik spreek je snel wel keer als we eens gaan eten
    doei

• 22 Oktober 2007 - 16:48

Gerrit:

Hoi Wilma, Fijn dat je gezond weer thuis bent. En mooi dat ik een beetje mee mocht kijken/lezen.
    Ik was met Anne in Zuid Limburg in de buurt van EPEN. Het is daar erg mooi!Maar ja Cuba........
    Lieve groet,
    Gerrit (en Anne)